Inloggen op Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Dit is de PWA
    • Onderwijs
    • Plusklas
    • Passend onderwijs
    • Brede School Academie
    • Groepsindeling
    • Bestuur
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Kalender
    • Schoolgids
    • Aanmelden nieuwe leerling
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • Ouderportaal
    • Klachtenregeling
    • Scholen op de kaart
  • Downloads
  • Contact
    • Contactformulier
Kansen en mogelijkheden
Ontwikkeling en groei
Vreedzame school
Samen leren leven

  • Dit is de PWA
  • Onderwijs
  • Plusklas
  • Passend onderwijs
  • Brede School Academie
  • Groepsindeling
  • Bestuur

Onderwijs

Op onze school werken we met leergemeenschappen in groep 2 t/m 7. In een leergemeenschap bevinden zich leerlingen van 2 leeftijdsgroepen, bijvoorbeeld groep 4 en 5. Deze leerlingen worden aangestuurd door een tweetal leerkrachten. Iedere leerling heeft binnen de leergemeenschap een mentor die als eerste aanspreekpunt fungeert. Voor groep 1 en 8 kiezen we ervoor om wel in de jaargroep te blijven werken op basis van het onderwijsaanbod van deze groepen. In groep 1 ligt de focus op het aanleren van een goede werk- en luisterhouding in spelsituaties, bijvoorbeeld het leren samenspelen in een hoek. In groep 8 ligt de focus op leerstofaanbod ter voorbereiding op de overstap naar het voortgezet onderwijs en de afsluiting van de basisschool. Er wordt in alle groepen gedifferentieerd gewerkt. We sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van een kind. Kinderen die meer aankunnen krijgen opdrachten op een hoger niveau. Kinderen die meer begeleiding en instructie nodig hebben krijgen dit in de verlengde instructiegroep of in extra zorg en begeleiding.

Vak- en vormingsgebieden

Het spreekt voor zich dat wij lesgeven in de door de overheid verplichte schoolvakken, zoals lezen, taal, rekenen en wereldoriëntatie. Onderwijs in deze vakken wordt verbonden met vaardigheden die wij vanuit onze visie belangrijk vinden, zoals samenwerkend leren, zelfstandigheid, burgerschap etc. 

Groep 1/2

Het onderwijs in groep 1 en 2 wordt projectmatig aangeboden. Hiervoor gebruiken we onder andere de methode Piramide. Met deze methode sluiten we aan bij de peuterspeelzaal. (Voor-­ en vroegschoolse educatie (VVE). In het kader van VVE werken we nauw samen met de peuterspeelzalen in Tiel. Ook zij gebruiken Piramide en zodoende is er een doorgaande lijn in de thema’s vanaf de peuterspeelzaal tot en met de onderbouw van de basisschool.

In de projecten komen alle leerdoelen voor de onderbouw in twee jaar aan bod. We werken in gecombineerde groepen 1 en 2. In een dergelijke combinatiegroep kunnen we het best tegemoet komen aan de diverse onderwijsbehoeften van de kinderen. We sluiten aan bij het niveau van het kind.

Groep 3 t/m 8

Voor de diverse schoolvakken gebruiken wij moderne methoden die voldoen aan alle kerndoelen van het onderwijs. De methoden worden gekozen op basis van onze visie en de bewezen effectiviteit. 

Uitgelicht:  leesonderwijs

Goed kunnen lezen is een voorwaarde voor verder schoolsucces. Daarom besteden wij veel aandacht aan lezen. Dat begint al in groep 1 en 2. Dit doen we door middel van taalspelletjes, interactief voorlezen en het aanbieden van versjes. Kinderen leren letters herkennen d.m.v. stempelen en het schrijven van hun eigen naam. Aan het eind van groep 2 kennen kinderen het grootste deel van de letters.

In groep 3 starten we met aanvankelijk lezen.  Na een aantal maanden stappen we over op ‘kilometerlezen’. Aan de hand van een invulblad houden zij hun ‘leeskilometers’ bij. Dit is voor veel kinderen een grote stimulans om veel te lezen. Alle kinderen krijgen tot en met groep 8 leesinstructie. Ook buiten schooltijd stimuleren we het lezen. Verde wordt tussendoor aandacht geschonken aan de leesmotivatie van de kinderen, bijvoorbeeld door boekpromotie.

Ons leesonderwijs wordt versterkt door de leesmediacoach. Dit een combinatiefunctionaris die werkt voor de bibliotheek en het onderwijs. Zij kan ons ondersteunen op het gebied van leespromotie, boekencollectie en ouderbetrokkenheid en zij geeft naschoolse lessen in mediawijsheid.

Uitgelicht:  bewegingsonderwijs

Alle groepen krijgen lessen bewegingsonderwijs door bevoegde vakleerkrachten. In groep 1 en 2 gebeurt dit in de speelzaal van de school. De groepen 3 t/m 8 gymmen in de sportzaal aan de Meeslaan.

In de groepen 4 en 5 wordt gedurende een aantal weken het schoolzwemprogramma "Swim 2 Play" aangeboden. De nadruk bij dit programma ligt op de zelfredzaamheid.

Wij doen mee met het project ‘Ik Dans’. De groepen krijgen les van een vakdocent van de Plantage en van derdejaars studenten van de opleiding Artez Docent Dans. Naast de lessen gaan de deelnemende leerlingen ook dansvoorstellingen bezoeken. Dans sluit aan bij de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen, bij hun verbeeldingskracht en bij hun behoefte aan experimenteren, ordenen en leren beheersen. Dansen is zowel een leerproces als een creatief proces. Alle kinderen kunnen meedoen, ongeacht aanleg, leeftijd of ontwikkelingsfase. Het project 'Ik Dans' wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Tiel en de provincie Gelderland. Jaarlijks kunnen er aanpassingen zijn in de vorm en de inhoud.

Uitgelicht:  vaardigheden en inzicht

De leerontwikkeling van onze leerlingen gaat hand in hand met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ons onderwijs bestaat dus uit meer dan kennisoverdracht alleen. Zoals we in onze visie al verwoord hebben, is het van belang dat kinderen veel meer vaardigheden ontwikkelen dan alleen binnen de ‘traditionele’ schoolvakken mogelijk is.

Instructie door de leerkracht wisselen we af met bijvoorbeeld zelfstandig werken en samenwerken. Kinderen leren overleggen, compromissen sluiten, presenteren, voorzitten, verantwoordelijkheid hebben, etc.

Door regelmatig zelfstandig te werken leren ze te plannen, te reflecteren en keuzes te maken. In de lessen Vreedzame School wordt ook bijgedragen aan de sociale en emotionele ontwikkeling.

We maken ruimschoots gebruik van digitale middelen. Aan de ene kant om kinderen hiermee om te leren gaan en aan de andere kant om leerdoelen te bereiken. Met behulp van de computer maken we werkstukken en presentaties, zoeken we informatie op of oefenen we nog eens met rekenen, spelling en lezen. We maken gebruik van sociale media om de lessen boeiender en interessanter te maken. Dit alles draagt ertoe bij dat kinderen actief bezig zijn en op een verantwoorde manier vertrouwd raken met de digitale wereld waarin we leven.

 

 

 

 

 


Snel naar

Kind aanmelden

Schoolgids

Onderdeel van CPOB

Onze school Dit is de PWA Onderwijs Plusklas Passend onderwijs Brede School Academie Groepsindeling Bestuur
Praktische informatie Schooltijden Vakantierooster Kalender Schoolgids Aanmelden nieuwe leerling
Ouders Medezeggenschapsraad Ouderraad Ouderportaal Klachtenregeling Scholen op de kaart
Downloads
Contact Contactformulier
  • Cookie settings

Powered by Social Schools