Tekstgrootte
Op onze school werken we met leergemeenschappen in de onder-, midden- en bovenbouw. In een leergemeenschap bevinden zich dus leerlingen van meerdere jaargroepen, Deze leerlingen worden begeleid door de groepsleerkrachten en onderwijsassistenten.
Er wordt in alle groepen gedifferentieerd gewerkt. We sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van een kind. Kinderen die meer aankunnen krijgen opdrachten op een hoger niveau. Kinderen die meer begeleiding en instructie nodig hebben krijgen dit in de verlengde instructiegroep of in extra zorg en begeleiding.
Vak- en vormingsgebieden
Het spreekt voor zich dat wij lesgeven in de door de overheid verplichte schoolvakken, zoals lezen, taal, rekenen en wereldoriëntatie. Onderwijs in deze vakken wordt verbonden met vaardigheden die wij vanuit onze visie belangrijk vinden, zoals samenwerkend leren, zelfstandigheid, burgerschap etc.
Groep 1/2
Het onderwijs in groep 1 en 2 wordt thematiscch aangeboden. Hiervoor gebruiken we onder andere de methode Early Years. Met deze methode sluiten we aan bij de peuterspeelzaal en Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en zorgen op deze manier voor een doorgaande lijn.
In de projecten komen alle leerdoelen voor de onderbouw in twee jaar aan bod. We werken in gecombineerde groepen 1 en 2. In een dergelijke combinatiegroep kunnen we het best tegemoet komen aan de diverse onderwijsbehoeften van de kinderen. We sluiten aan bij het niveau van het kind.
Groep 3 t/m 8
Voor de diverse schoolvakken gebruiken wij moderne methoden die voldoen aan alle kerndoelen van het onderwijs. De methoden worden gekozen op basis van onze visie en de bewezen effectiviteit.
Uitgelicht: leesonderwijs
Goed kunnen lezen is een voorwaarde voor verder schoolsucces. Daarom besteden wij veel aandacht aan lezen. Dat begint al in groep 1 en 2. Dit doen we door middel van taalspelletjes, interactief voorlezen en het aanbieden van versjes. Kinderen leren letters herkennen d.m.v. stempelen en het schrijven van hun eigen naam. Aan het eind van groep 2 kennen kinderen het grootste deel van de letters.
In groep 3 starten we met aanvankelijk lezen. Na een aantal maanden stappen we over op ‘kilometerlezen’. Aan de hand van een invulblad houden zij hun ‘leeskilometers’ bij. Dit is voor veel kinderen een grote stimulans om veel te lezen. Alle kinderen krijgen tot en met groep 8 leesinstructie. Ook buiten schooltijd stimuleren we het lezen. Verder wordt tussendoor aandacht geschonken aan de leesmotivatie van de kinderen, bijvoorbeeld door boekpromotie.
Ons leesonderwijs wordt versterkt door de leesmediacoach. Dit een combinatiefunctionaris die werkt voor de bibliotheek en het onderwijs. Zij kan ons ondersteunen op het gebied van leespromotie, boekencollectie en ouderbetrokkenheid en zij geeft naschoolse lessen in mediawijsheid.
Uitgelicht: bewegingsonderwijs
Alle groepen krijgen lessen bewegingsonderwijs door bevoegde vakleerkrachten. In groep 1 en 2 gebeurt dit in de speelzaal van de school. De groepen 3 t/m 8 gymmen in de sportzaal aan de Meeslaan.
Onze school maakt gebruik van de leerlijn KIK (kunsteducatie in de klas).Met het KIK-programma maken alle groepen kennis met een gevarieerd en afgestemd lesaanbod, gegeven door vakdocenten. Aan het einde van de basisschooltijd hebben de leerlingen met meerdere kunstdisciplines kennis gemaakt, erfgoedinstellingen bezocht en zijn ze naar het theater geweest. Kunst en cultuuronderwijs stimuleert de ontwikkeling van kinderen en zorgt vooral voor veel plezier.
Uitgelicht: vaardigheden en inzicht
De leerontwikkeling van onze leerlingen gaat hand in hand met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ons onderwijs bestaat dus uit meer dan kennisoverdracht alleen. Zoals we in onze visie al verwoord hebben, is het van belang dat kinderen veel meer vaardigheden ontwikkelen dan alleen binnen de ‘traditionele’ schoolvakken mogelijk is.
Instructie door de leerkracht wisselen we af met bijvoorbeeld zelfstandig werken en samenwerken. Kinderen leren overleggen, compromissen sluiten, presenteren, voorzitten, verantwoordelijkheid hebben, etc.
Door regelmatig zelfstandig te werken leren ze te plannen, te reflecteren en keuzes te maken. In de lessen Vreedzame School wordt ook bijgedragen aan de sociale en emotionele ontwikkeling.
We maken ruimschoots gebruik van digitale middelen. Aan de ene kant om kinderen hiermee om te leren gaan en aan de andere kant om leerdoelen te bereiken. Met behulp van de computer maken we werkstukken en presentaties, zoeken we informatie op of oefenen we nog eens met rekenen, spelling en lezen. We maken gebruik van sociale media om de lessen boeiender en interessanter te maken. Dit alles draagt ertoe bij dat kinderen actief bezig zijn en op een verantwoorde manier vertrouwd raken met de digitale wereld waarin we leven.